Basket Academy Louny
Dne 22. 6. 2022 se na fotbalovém hřišti konal další ročník T-mobile Olympijského běhu. Celkem se ho zúčastnilo 108 závodníků, kteří podali vynikající výkony. Po děti byl připraven pestrý doprovodný program, při kterém soutěžily jednotlivé třídy mezi sebou. Bojovalo se v nafukování a logistice balónků a hledali se indicie ke kvízovým otázkám se sportovní tematikou.
Samotný závod byl rozdělen, již standardně, na kategorie holek a kluků, přičemž proti sobě soupeřily vždy dvě třídy. Novinkou byl taktéž závod chodců, kterého se zúčastnili i diváci. Všichni závodníci obdrželi účastnický list, ti nejrychlejší dále speciální ceny a diplom za umístění v závodě. Všem účastníkům letošní akce moc děkujeme a těšíme se opět na další ročník.
Ve středu 15.6. proběhlo na 1. stupni již tradiční setkání s budoucími prvňáčky. Děti byly pozvány i s rodiči, aby se před nástupem do 1. třídy trochu blíže poznali se svou paní učitelkou. Nejprve se děti hezky představily a všechny svorně potvrdily, že už se na příští rok velmi těší. Někdo na zpívání, jiný na kreslení nebo na tělocvik, ale zaznělo i čtení a počítání. Pak se děti odebraly na školní hřiště, kde pro ně letošní páťáci měli připravené nejrůznější soutěže a zábavné úkoly. Rodiče se zatím dozvěděli, co budou děti potřebovat do 1. třídy a seznámili se s genetickou metodou, kterou se děti budou učit číst. Na závěr obdrželi budoucí školáci malé odměny a medaile za splněné úkoly a spokojené odcházeli s rodiči domů.
Tak po prázdninách na shledanou!
Letos se konal již 16. ročník populární internetové soutěže pro základní školy Lounska pořádanou Základní školou a Mateřskou školou Kpt. Otakara Jaroše Louny
Znáš své město a okolí?
Žáci naší školy se zúčastnili v hojném počtu. Dva z nich dosáhli skvělého umístění:
Kategorie 5. tříd
3. místo ... Lukáš Chaloupka ZŠ Lenešice (50 b)
Kategorie 7. tříd
2. místo ... Tomáš Chaloupka ZŠ Lenešice (50 b)
Dne 10.6.2022 se potěšili při rozdávání cen z rukou pana starosty a sponzorů ve velké zasedací místnosti MÚ Louny za účasti zástupců firem SEKO AEROSPACE, Elektrárna Počerady, Albi a Moštárna Louny.
Na konci předávání se usmálo štěstí při losování i na Michaela Málka ze 7. třídy. Získal malou cenu za výdrž v soutěži až do konce.
Za rok na shledanou při 17. ročníku.
V letošním školním roce probíhal v družině výtvarný – kreativní kroužek pod vedením Michaely Pokorné. Děti pracovaly s různými materiály, vytvořily spoustu krásných prací, které zdobily prostory naší školy po celý rok. Můžete se podívat na ukázku některých z nich. Děti se těší na pokračování v příštím školním roce.
Milí soutěžící, dnes vám přinášíme poslední dvě kola naší zeměpisné soutěže. Z časových důvodů budou spojena dohromady. Datum odevzdání bude 15. června a vyhodnocení proběhne v pátek 17. června 1. hodinu. Dnešní otázky se budou týkat lidových přísloví, která v sobě zahrnují tématiku řemesel, profesí. Je zajímavé, jak tato moudra i po stovkách let stále platí. Že si honem nevzpomenete? Určitě ano, a pokud si nebudete vědět rady, určitě si poradíte.
Držím vám palce.
ZADÁNÍ 9.+10. KOLO
A/ O řemeslech: Doplňte slova:
1. Bez práce nejsou …………...
2. …………dělá mistra.
3. Dvakrát……….., jednou ………………..
4. I mistr ………….. se někdy utne.
5. Práce kvapná, málo …………..
6. Práce ………………člověka.
7. Ševče, drž se svého ………………..
8. Devatero řemesel – ……………. bída.
B/ O vztazích a vlastnostech:
1. ………………, ale prověřuj.
2. Každá slepice…………………….pod sebe, nikdy ne ……………… sebe.
3. Co je ……… pánovi, není …………… kmánovi.
4. Kdo chce s ………..žíti, musí s nimi ……………...
5. Co jsi z ………… vypustil, ani párem ……………nedostaneš zpět.
6. Jak se do lesa ………….., tak se z lesa …………………...
7. Dobré …………. i železná ……………. otvírá.
8. Kdo chce, hledá ………………, kdo ………………, hledá důvody.
C/ Citáty slavných o řemeslech: V této časti napište autora citátu.
1. „Z řemesla se lze pozvednout k umění. Z fušování nikdy.“ —
2. „Ohavné řemeslo = nemít žádnou práci.“ —
3. „Bůh mi odpustí, je to ostatně jeho řemeslo.“ —
4. „Člověk přišel na svět proto, aby tady byl, pracoval a žil. Jen moudrý se snaží náš svět postrčit dál, posunout výš. A jen vůl mu v tom brání.“ —
5. „Úspěch v životě? To je vlastně rovnice: A = X + Y + Z. X znamená práce a Y fair play. A co Z? Z znamená držet jazyk za zuby.“
„Práce je to, co nikdo nechce dělat.“ —
Odpovědi odešlete na stejný e-mail jako předešlá kola. Z. Jelińská
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI 8.KOLO
1) řezníčku
2) mlynář, sedláček
3) masařa, mynářa
4) kominíček, kominíček, kominíček
5) kováři
6) krejčí
7) tkalce
8) bednář, bednář
9) zedníka
10)kamnář, kamnář
Magdalena Zemanová
TABULKA PRŮBĚŽNÉHO POŘADÍ
Soutěž ŘEMESLA |
P |
O |
Č |
E |
T |
|
K |
O |
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Adriana Branská |
11 |
10 |
10 |
10 |
9 |
32 |
23 |
16 |
Anežka Arnoštová |
11 |
8 |
9 |
10 |
10 |
33 |
26 |
17 |
Marek Borč |
11 |
9 |
10 |
10 |
8 |
29 |
23 |
16 |
Michal Málek |
11 |
10 |
10 |
10 |
10 |
32 |
26 |
16 |
Tomáš Chaloupka |
11 |
9 |
10 |
10 |
10 |
33 |
26 |
16 |
Magdaléna Zemanová |
11 |
6 |
10 |
0 |
10 |
28 |
0 |
16 |
Jan Šatoplet |
11 |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Již druhý rok se vzděláváme v projektu Pomáháme školám k úspěchu podporovaném nadací The Kellner Family Foundation. Na čtvrtek 26.5.2022 jsme připravili 4 otevřené hodiny. Otevřené pro učitele z jiných projektových škol a také pro naše učitele. Realizovali jsme:
1. st.
1. VH - Český jazyk
Vyučující: Ivana Pokutová
Ročník: 2.
Téma: Prožitkové čtenářství – Husa Líza (Petr Horáček)
3. VH - Přírodověda
Vyučující: Ivana Tengtmajerová
Ročník: 5.
Téma: Oborové čtenářství – Soustavy orgánů (smysly)
2. st.
1. VH - Český jazyk
Vyučující: Jana Ledvinová
Ročník: 7
Téma: Prožitkové čtenářství - Malý král (Chris Plattová)
3. VH - Dějepis
Vyučující: Peter Randis
Ročník: 9.
Téma: Oborové čtenářství - Mainstreamová a undergroundová hudba v době normalizace
Po každé hodině následoval rozbor hodiny. Reflexe hodin byla pozitivní, pedagogům se hodiny i prostředí naší školy u nás líbily.
Projekt Pomáháme školám k úspěchu na naší škole dále pokračuje. Směřujeme ke zlepšení čtenářství, prožitkovému i oborovému. Též rozvíjíme pisatelství, společně s dětmi se zlepšujeme.
ZADÁNÍ 8.KOLO
Písničky, ve kterých se vzpomínají různá řemesla a řemeslníci vám budou dělat v tomto kole společnost. Vaším úkolem bude doplnit do slok jednotlivých písniček starobylá řemesla. Sloky jsou přepsány přesně dle originálů…..
1. Šla holka do krámu pro libru masa, nechtěla od hrudi jen od ocasa.
Od hrudi já nechci to není chutný, jen ty mně …………… co já chci utni.
2. ………… mele až se třese voda mu užitek nese. Voděnka mu kolem točí …………mu žito
vozí. Jednym bere, druhym dává tak ho Pán Bůh požehnává.
3. Nepůjdu já za takého, který nemá domu svého domu svého klenutého šindelečky
pobitého. Nepůjdu já za …………… věru bych se porezala. Radči půjdu za ……….….za
dobrého hospodára.
4. ……………šel na půdu, ………….. koště vzal, ………….. šel na půdu aby saze vymetal.
Kdepak jsou ty hodné děti, ty já pěkně pohladím, a kde jsou ty neposlušné, ty metličkou
vyplatím.
5. Vy ………..umounění čekáte jen na neděli. Když přijde neděle pijete vesele. Uděláte jeden
hic a v korbeli není nic.
6. Ještě lepší, nežli ……………, dudáček je jako květ, přijde ke mně, zadudá mně, všichni budou
závidět. Zadudej mi trošičku, moji milou písničku! Přijdeš-li k nám dneska večer, dám ti
sladkou hubičku!
7. Služila jsem u …………., něni tomu davno, chtěla jsem se naučit, jak se děla platno basatum
plekytum, jak sa děla platno.
8. ……………………. stále obruč stlouká, na náš spánek nic nekouká. ………………… stále klapy
klap, klapy klap, nemůžeme večer spát.
9. Já radši …………….., jsem hodně veliká, budu mu podávat na lešení.
10. …………………, ……………………………bývá vždy taškář. Rád si zažertuje, legraci miluje, baví,
staví, kamna spraví, ve své práci on se vyzná, vždy je čilý hoch.
Svoje odpovědi zasílejte na zdenka.jelinska@zslenesice.com do 3. června 2022
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI 7.KOLO
Michal Málek
1. muzikanti a dřevaři
2.tkadlec a přadlena
3.kramář, hospodář, cukrář, mlynář, pekař,
4.perleťářská pohádka
5.pekař, topič, vymetač pecí, kominík, loupežník
6.kovář, řezbář, řezník, pekař, hajný,fořt, hospodský
7.pašeráctví
8.pytláctví
9.Naďa Urbánková
10.Pekař peče housky
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ
Soutěž ŘEMESLA |
P |
O |
Č |
E |
T |
|
K |
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Adriana Branská |
11 |
10 |
10 |
10 |
9 |
32 |
23 |
Anežka Arnoštová |
11 |
8 |
9 |
10 |
10 |
33 |
24 |
Marek Borč |
11 |
9 |
10 |
10 |
8 |
29 |
23 |
Michal Málek |
11 |
10 |
10 |
10 |
10 |
32 |
26 |
Tomáš Chaloupka |
11 |
9 |
10 |
10 |
10 |
33 |
26 |
Magdaléna Zemanová |
11 |
6 |
10 |
0 |
10 |
28 |
0 |
Jan Šatoplet |
11 |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZADÁNÍ 7.KOLO
Milí soutěžící, v tomto sedmém kole naší soutěže se vydáme do krásných českých pohádek.
1. V pohádce Jak se Krakonoš skamarádil s lidmi se kromě tesařů objevují, která další řemesla?
2. Další pohádka z Krkonoš Jak se do Krkonoš vloudila bída nám představuje, která dvě řemesla?
3. O sklínkaři a řepné panence, vypráví pohádka s přízviskem cukrářská. O jakých řemeslech pojednává?
4. Tradiční výrobu vánočních ozdob připomíná ………………… pohádka, Z čeho se šijí stromečkům šaty?
5. Další otázku vám nese pohádka, Jak se stal čertík peciválkem. V ní se objevují postavy zastupující povolání, která? / napiš alespoň 3./
6. Nejrozmanitější plejádu řemesel nabízí pohádka, Jak se čert naučil smolit sudy. Kromě bednáře se v pohádce prezentují jaká řemesla? Počet nechám na vás, za každé správné řemeslo získáváte bod.
7. Poutavé příběhy popisují také „nová“ netradiční řemesla. „Zboží bylo tenkrát u nás drahé a jídlo zrovna tak. Naproti tomu za hranicemi v Sasku se za stejné zboží platilo daleko méně. Nebylo tedy divu, že vzniklo nové „řemeslo“ – ………………..“
8. Je také pravda, že v té době vzkvétalo v Krkonoších ještě jedno „řemeslo“ – ………...........
9. Jak se nazývá zpěvačka, která zpívá o Vilémovi, který peče housky?................................
10. Znáš název básničky, kde pekař uždibuje kousky?............................................
Svoje odpovědi zasílejte na zdenka.jelinska@zslenesice.com do 20. května 2022
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ 6.KOLO
Zaslala Anežka Arnoštová
1. Cech byl středověké řemeslnické sdružení, které hájilo práva svých členů, dohlíželi na jakost a cenu výrobků a na výchovu a skládání zkoušek.
2. Tovaryš byl učeň, který úspěšně splnil tovaryšské zkoušky. Pak mohl samostatně vykonávat práce ze svého oboru. Z tovaryše se stal mistr po složení mistrovské zkoušky. Počet tovaryšů určoval cech.
3. bečvář, krejčí, řezník, mlékař, bednář, voskař
4. ník, ář, ný
5.hajný, sedlák, hrnčíř, krejčí,
6. Petr Kolář, Miloš Forman, Lucie Šafářová, Jaroslav Uhlíř
7. 1 lenoch
2 tovaryš ve mlýně
3 podomní prodejce
4 mluvka
5 mluvka
8. 1 drobný obchodník
2 stavební dozorce
3 odklízí mršiny
4 vyrábí řešeta a síta
5 výrobce lahví
6 kočí
7 vyrábí stoličky a lavice
8 vaří kolomaz na mazání náprav vozů
9 chytá ptáky
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ
Soutěž ŘEMESLA |
P |
O |
Č |
E |
T |
|
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Adriana Branská |
11 |
10 |
10 |
10 |
9 |
32 |
Anežka Arnoštová |
11 |
8 |
9 |
10 |
10 |
33 |
Marek Borč |
11 |
9 |
10 |
10 |
8 |
29 |
Michal Málek |
11 |
10 |
10 |
10 |
10 |
32 |
Tomáš Chaloupka |
11 |
9 |
10 |
10 |
10 |
33 |
Magdaléna Zemanová |
11 |
6 |
10 |
0 |
10 |
28 |
Jan Šatoplet |
11 |
9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZADÁNÍ 6.KOLO
1. 1. Co znamená slovo cech?
2. Kdo to byl tovaryš?
3. Která řemesla jsou pojmenována podle výrobku, který dotyčný řemeslník vyrábí? / vymysli alespoň 6 /
4. Jakými příponami jsou slova označující řemesla nejčastěji utvářena?
5. Jmenujte příjmení, která vznikla odvozením z povolání? / 4 /
6. Znáte nějakou slavnou osobnost, jejíž jméno je odvozeno od povolání? / 4 /
7. Zkuste odhadnout, co mohla znamenat následující slova:
Smrdipráca,…………….
Šejdíř………………….
Šmejdíř………………
Žvaňa………………………
Žvaňucha………………………
8. Napište, čím se zabývali tito lidé:
Kramář………………………………………………………………………………..
Polír…………………………………………………………………………………..
Ras……………………………………………………………………………………
Řešetář……………………………………………………………………………..
Flašnér………………………………………………………………………………
Forman………………………………………………………………………………
Stoličník………………………………………………………………………………..
Kolomazník………………………………………………………………………..
Čižmář………………………………………………………………………………..
Svoje odpovědi odešlete na zdenka.jelinska@zslenesice.com
do 6. května 2022.
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI 5.KOLO
1. Výroba jehly začíná ucvaknutím ocelového drátu, vždy na délku dvou jehel. Následuje krok, který bychom možná čekali až v závěru celého procesu….. Jak se nazývá další krok při výrobě jehly? Broušení špičky.
2. Za jakého panovníka zažilo rozmach krejčovské řemeslo? Karel IV.
3. Kdy vznikly nejstarší jehly a z čeho byly vyrobeny? pravěk, tenké kosti
4. V České republice existuje jihočeská firma, která vyrábí jehly na vývoz. Najdi údaj, který nám prozradí kolik jehel tato firma vyrobí za měsíc. 20 milionů
5. Ve světě existuje jeden stát, který konkuruje české firmě, kterému však zatím úspěšně odolává? Napiš název státu……………..Čína
6. Do kterého století se šilo pouze ručně? do konce 18.století
7. V době jakých válek přišly první pokusy o automatizaci? Napoleonských..
8. Ve kterém roce spatřil světlo světa šicí stroj dnešního typu? 1845
9. Kteří řemeslníci vyrobili ve 14.století první jehly z ocelového drátu? Norimberští..
10. Tušíte, jak dlouho trvá výroba šicí jehly od prvního ucvaknutí drátu po vložení do krabičky? 6 týdnů
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ
Soutěž ŘEMESLA |
P |
O |
Č |
E |
T |
|
K |
O |
L |
|
10 |
|
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Celkem bodů |
|
Adriana Branská |
11 |
10 |
10 |
10 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
Anežka Arnoštová |
11 |
8 |
9 |
10 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
Marek Borč |
11 |
9 |
10 |
10 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
Michal Málek |
11 |
10 |
10 |
10 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
Tomáš Chaloupka |
11 |
9 |
10 |
10 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
Magdaléna Zemanová |
11 |
6 |
10 |
0 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
Jan Šatoplet |
11 |
9 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
© 2024 Základní škola Lenešice, okres Louny, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO