Žáci 1. stupně se ve čtvrtek 24. 3. zúčastnili akce k MDŽ a potěšili svým zpěvem, tancem, básničkami a bubnovánímvšechny zúčastněné. Zaslouží si velkou pochvalu.
Žáci 1. stupně se ve čtvrtek 24. 3. zúčastnili akce k MDŽ a potěšili svým zpěvem, tancem, básničkami a bubnovánímvšechny zúčastněné. Zaslouží si velkou pochvalu.
V sobotu 26. března jsme se vydali s dětmi uklidit naši obec, a to v rámci vyhlášené akce Ukliďme Česko. Dostali jsme pytle a rukavice a hned jsme se do toho dali! Uklidili jsme před školou, kolem kostela sv. Šimona a Judy, v parčíku před Obecním úřadem, na place, pak jsme to vzali kolem potoka a akci jsme po dvou hodinách ukončili před Jednotou. Za námi zůstal nejen uklizený prostor, ale také pocit dobře vykonané práce.
Ivana Pokutová
Ve středu 23.3. se na naší škole uskutečnil Zápis nanečisto – akce pro budoucí prvňáčky a jejich rodiče. Pro všechny byl připraven krátký program. P. uč. Pazourková seznámila rodiče s tím, co by měly jejich děti umět před nástupem do první třídy, a jak s nimi tyto dovednosti nejlépe rozvíjet. Budoucí školáci si zatím s p. uč. Tegtmajerovou hráli na školu – poznávali čísla do deseti, počítali kostičky, jako zmrzlináři servírovali barevné zmrzliny nebo sestavovali obrázek z geometrických tvarů. Na závěr si všichni společně zacvičili a zazpívali rodičům hezkou písničku. Věřím, že se všem naše setkání líbilo a brzy se zase uvidíme – tentokrát u zápisu „naostro“ J.
ZADÁNÍ 4.KOLO
Ve čtvrtém kole se seznámíme přímo s výrobou některých produktů.
1. Co se vyrábí za pomocí hydroxidu sodného a vhodných tuků. Práce s hydroxidem (louhem) je nutnou součástí výroby. Doma si tento výrobek můžete vyrábět jak metodou za tepla, tak metodou za studena.
2. Vyberete si vosk. Na trhu je k dispozici spousta různých vosků, včetně parafínu, včelího
vosku, palmového vosku a tak dále. ...
Rozehřejete vosk. Použijete vodní lázeň a připravíte vosk na nalití do nádoby.
Ustřihnete si knot. Nahřejte nádobu. Nalijte do nádoby vosk. Počkáte a dolijete.
Co jste si vyrobili?...........................................
3. Čokoládu nastrouháme a promícháme s krupicovým a vanilkovým cukrem. Mléko přivedeme do varu, přidáme nastrouhanou čokoládu s cukrem a mícháme, dokud se nerozpustí. Pak směs necháme vychladnout, přimícháme do ní smetanu a uložíme ji na hodinu do chladničky.
Na čem si pochutnáme?..........................
4. Při výrobě se jednoznačně neobejdete bez mlýnku na maso. V mlýnku při mletí pak doporučujeme použít desku s menšími otvory. Zde jsou pak potřebné suroviny:
2,5 kg vepřového bůčku - je ideální, aby bůček byl prorostlý a bez kůže
2,5 kg předního hovězího - maso je třeba před mletím zbavit blán
100 g rychlosoli,10 g kmínu,20 g mletého pepře, 5 g mletého koriandru, česnek (třený)
Copak nám to voní ve špajzu???................................
5. ………….. je kvašený, mírně alkoholický nápoj. Principem jeho výroby je rozštěpení složitých cukrů (škrobu) obsažených v obilných zrnech na jednoduché zkvasitelné cukry a následné zkvašení těchto jednoduchých cukrů pomocí kultury mikroorganismů (tzv. pivovarských kvasinek).
6. Pokud nemáte po ruce čerstvé ovoce, stačí mít 100 g cukru, 30 ml ovocného sirupu, 20 ml citronové šťávy, 20 g práškové želatiny a 50 ml vody. Ingredience promíchejte, nechte 10 minut bobtnat, přiveďte za stálého míchání k varu a ihned odstavte. Směsi vlijte do formiček a po 12hodinách tuhnutí v lednici máte hotovo.
Co jsme si t vyrobili tentokrát?...........................................
7. Tvorba tohoto výrobku zahrnuje v první řadě výrobu vlákniny, která nejčastěji vzniká ze dřeva jehličnatých a listnatých stromů a kombinuje se s vlákninou získanou z tříděného sběrového odpadu. Získaná vláknina se dále mletím, plněním, klížením a barvením zpracovává do podoby………………..
8. Hlavní složkou …………. je oxid křemičitý (SiO2) a vyrábí se tavením křemičitého sklářského písku s přísadou uhličitanu draselného (potaše) a následným poměrně rychlým ochlazením taveniny, která tak nestačí vytvořit krystalovou mřížku.
9. …………… se vyrábí srážením mléka syřidlem nebo kyselinou mléčnou. V některých případech může být ke sražení mléka použita i kyselina, jako vinný ocet nebo citrónová šťáva. Používá se mléko kravské, ovčí, kozí i mléko jiných savců (buvolí nebo třeba i velbloudí)
10. …………….. jsou běžně vyráběna z bavlněných nebo polyesterových vláken nebo jejich kombinace. Bývají také zdobena textem či obrázky, které se na ně aplikují různými technologiemi - od potisku po nášivky či ruční malbu. Specifický výsledek lze získat tzv. batikováním.
Odpovědi zasílejte do 7.dubna 20222 na
zdenka.jelinska@zslenesice.com
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ PO 3.KOLE
Soutěž ŘEMESLA |
KOLO |
||
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
Adriana Branská |
11 |
10 |
10 |
Anežka Arnoštová |
11 |
8 |
9 |
Marek Borč |
11 |
9 |
10 |
Michal Málek |
11 |
10 |
10 |
Tomáš Chaloupka |
11 |
9 |
10 |
Magdaléna Zemanová |
11 |
6 |
10 |
Jan Šatoplet |
11 |
9 |
0 |
S přicházejícím jarem míváme jinou náladu. Někdy smutnou a unavenou, jindy veselou z prvních barev, květin, zvířat. Prostě JARNÍ.
K jarní náladě přispěla v 7. třídě i „Chvilka vlastní poezie“. Žáci si mohli vybrat, co budou tvořit:
Akrostich Pětilístek Japonský haiku Kaligram
Nevíte, co je haiku? = je lyrický útvar, většinou s přírodní tematikou, který je tvořen zvukomalebným trojverším s počty slabik 5–7–5, například:
Včelička letí 5 slabik
zastaví se na květu 7 slabik
hlídá planetu. 5 slabik
Sedmáky tvorba bavila, a proto vzniklo několik zajímavých prací.
Podívejte se.
V pátek 18.března jsme se dvěma týmy z osmé třídy vyrazili do lounské knihovny na závěrečnou obhajobu našich fiktivních firem, na kterých jsme ve škole pracovali od října 2021. V průběhu realizace projektu jsme si zkusili naplánovat podnikatelský záměr, který bychom jednou případně mohli realizovat. Naučili jsme se spoustu věcí o financích ve firmě, marketingu a dalších věcech, bez kterých se dnešní podnikání neobejde. Dokonce jsem si vyzkoušeli i SWOT analýzu, abychom zjistili, jestli náš podnikatelský plán má naději na úspěch.
Při závěrečné obhajobě se utkalo 8 vyrovnaných týmů ze 4 škol. Naše podnikatelské plány nakonec nevyhráli, ale to nám vůbec nevadí, získané zkušenosti za to určitě stojí.
Závěrem se sluší poděkovat organizátorům z řad Serviso o.p.s, která soutěž pořádala v rámci projektu MAP II a lounské knihovně, která nám poskytla skvělé zázemí a pohoštění.
ZADÁNÍ 3.KOLO
Řemeslník věděl o svém výrobku doslova všechno. Znal materiál a způsob jeho zpracování, k čemu všemu se používá i pro koho je určen. Do své práce vkládal tvůrčí schopnosti i cit a dokonale spojoval účel a tvar výrobku. Své zkušenosti a dovednosti předávali lidé dalším generacím, které výrobky dále zdokonalovaly. V našem dnešním kole soutěže si připomeneme názvy starých řemesel nebo s řemesly spojených, z nichž jsou některá opravdu zapomenutá.
1. Kdo byl (je) paknecht?
a) Specialista-pedikér zabývající se zarostlými nehty
b) Člen tajného spolku působícího zejména v severských zemích
c) V dobách veřejných lázní zde působil jako pomocník lázeňského
2. Kdo to byl baraba?
a) Sousedův synek, který vynikal v umění očesat naše jablka
b) Účetní, který v minulosti počítal obchodníkům slevy z prodejní ceny
c) Dělník na stavbě železnic, zejména tunelář
3. Kdo to byl horogolista?
a) Vzácný specialista-hodinář, který využíval při výrobě hodinových mechanizmů znalosti astronomie
b) Jakýkoli pracovník pocházející z horských oblastí
c) Opravář-mechanik specializující se na automobily veterány a používajících vysoce kvalitní gola klíče
4. Komu se říkalo hárkař?
a) Lazebníkovi, který kromě holení uměl ostříhat kvalitně „háro“
b) Podomnímu obchodníkovi s papírem, který nosili na zvláštních nosítkách – hárkách
c) Pravidelnému návštěvníkovi hospody neboli harendy, který zde měl své místo, na něž mu nikdo nesměl usednout
5. Kdo (co) to byl lanfaréř?
a) V jihomoravské hantýrce – místní duchovní
b) Potulný apatykář
c) Speciální měřidlo, kterým se zaměřovala úrodná půda pro prodej
6. Komu (čemu) se říkalo ohánečník?
a) Řemeslníkovi, který z ptačích per vyráběl vějíře sloužící původně k odhánění much
b) Řezníkovi – prodejci oblíbených hovězích oháněk, v některých krajích specialistovi na polévky z hovězí oháňky
c) Variantě pásu cudnosti – pás se nasazoval nevěrnému muži
7. Co dělal (nebo byl) faktor?
a) Zkušený člověk, jenž potvrzoval nebo nepotvrzoval svědectví u soudu zvoláním: „Fakt!“
b) Vypočítával směr plavby na zámořských lodích
c) Přiděloval domáckým výrobcům surovinu na zpracování, obstarával prodej i nákup pro cizí výrobce
8. Co uměl udělat talafous?
a) Vyzvědět tajné informace
b) Pečlivě upravit šlechticům vousy či kníry pomocí speciálního vosku
c) Zahrát při veselici na talaríně – hudebním nástroji, který si každý takový hudebník musel upravit podle velikosti svých rukou
9. Kdo (nebo co) byl fasíř?
a) Nadávka převzatá z maďarštiny, kterou v době vzniku Československé republiky častovali na slovensko-maďarské hranici české četníky
b) Vandrovní myslivec
c) Propuštěný vězeň, který byl ve zkušební době
10. Kdo (nebo co) to byl underláčník?
a) Člověk pověřený úřady k ověřování velikosti nákladu vpouštěného za městské brány
b) Člověk pověřený úřady ke sčítání lidu
c) Člověk pověřený úřady k řízení trhu se slanečky
Svoje odpovědi zasílejte na adresu zdenka.jelinska@zslenesice.com
Do 25.3.2022
VÝSLEDKY MINULÝCH KOL
Správné řešení 1.kola
1. Šalvěj
2. Řepík
3. Divizna
4. Anýz
5. Lipový med
6. Echinacea
7. Lichořeřišnice
8. Česnek
9. Kočičí dráp, Cat´s Claw
10. Zázvor
Správné řešení 2.kola
1. Doručovatelka
2. Spojovatelka
3. Drnomistr
4. Vorař
5. Bednář
6. Kartáčník
7. Ponocný
8. Krupař
9. Dráteník
10. Platnéř
TABULKA POŘADÍ
Soutěž ŘEMESLA |
P |
O |
Č |
E |
T |
|
K |
O |
L |
|
10 |
|
Jméno a příjmení |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Celkem bodů |
|
Adriana Branská |
11 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anežka Arnoštová |
11 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marek Borč |
11 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Michal Málek |
11 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tomáš Chaloupka |
11 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Magdaléna Zemanová |
11 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Šatoplet |
11 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O této staré tradici už málo víme, je čas ji oprášit.
MASOPUST v hodinách českého jazyka by mohl:
- Zjistit, kdo vlastně je nebo býval
- Podpořit čtenářství
- Věnovat se větnému rozboru a pravopisu
- Zhlédnout ukázku, jak se na MASOPUST připravit, jak si připravit masku
- Vytvořit masopustní knížku
- Řešit osmisměrku
- Pobavit nás
- Veršovat – vytvářet AKROSTICH
To vše jsme si vyzkoušeli v 7. třídě v masopustním týdnu. Přidali jsme barvy a humor, které k Masopustu patří.
Ve čtvrtek 24. února proběhl ve 2. třídě projekt na téma ústní hygieny. S dětmi jsme si povídali o správném způsobu čištění zoubků, o návštěvách zubního lékaře, také jsme si zazpívali a zatancovali na písničku Pan doktor Zub. Přinesenými kartáčky se zubní pastou jsme si správně vyčistili zoubky a nakonec si vybarvili obrázky se zdravým i zanedbaným chrupem.
V úterý 22. 2. 2022 děti z první třídy poprvé navštívily knihovnu v Lounech. Na besedě se dozvěděly, co všechno je v knihovně možné – mohou si zde hrát, číst, malovat obrázky a pokud se přihlásí, budou si půjčovat knížky, časopisy nebo různé hry. Dětem se v knihovně moc líbilo, prohlédly si knížky, encyklopedie, časopisy a zahrály si některé hry.
Neuvěřitelnou práci při kresbě linie předvedli žáci 3. třídy v hodinách VV, kdy dokreslovali obrázky zvířat. Překvapili a potěšili nejen mě ale i sami sebe.
© 2025 Základní škola Lenešice, okres Louny, Kontaktovat webmastera, Prohlášení o přístupnosti
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO