image

Fulltextové vyhledávání

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
Turistický kroužek ŠD vyráží do kina
23
Plavání s turistickým kroužkem 2.stupně
24 25 26 27 28 1
Masopustní průvod v Dobroměřicích - turistický kroužek ŠD
2
Drobečková navigace

Úvod > Aktuality ze školy

Aktuality ze školy


Štítky:












DĚTSKÝ DEN PRO 3. TŘÍDU

Žáci ze 7. třídy skupiny B připravili Den dětí pro třetí třídu. Akce probíhala na fotbalovém hřišti. Při příchodu nás přivítala skupina pirátů. Ihned se nás ujala a přijala mezi sebe. Pak jsme plnili různé úkoly – lovili velryby, ochutnávali potraviny, stříleli na cíl, zdokonalovali fyzičku, luštili šifry. Orientovat jsme se museli podle předem připravené mapy. Splněním všech úkolů jsme se dostali k šifře, která byla nápovědou k získání pokladu. Nakonec se všichni ke svému pokladu dostali. Celý den byl skvělý a moc děkujeme žákům i panu učiteli Randisovi????.

Hana Šefčíková + děti 3. třídy


Autor: Mgr. Hana Šefčíková Publikováno 6. 6. 2022 12:38

UMĚNÍ PREZENTOVAT

Prezentace je u každého z nás všudypřítomná. Prezentujeme neustále. Svou práci, svoje zájmy, znalosti, výsledky.. Ne každému je ale dáno přirozeně vystupovat před spolužáky, učiteli a účinně představit svoji práci. V rámci základního vzdělávání se snažíme naše žáky naučit i základům umění prezentace, osvojit si několik základních principů, a především získat praxi. Napříč předměty a ročníky, vybíráme vhodné formy prezentace, se kterými se žáci učí pracovat nejen obsahově, graficky, ale snaží se překonávat trému, ostych a strach před svými spolužáky i učiteli. Na fotce je zachycen žák 7. třídy David Haspeklo, který prezentuje svoji samostatnou práci o Asii v hodině zeměpisu.

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 6. 6. 2022 12:35

Projekt Paleček 2022

V rámci projektu Paleček se prvňáčci naučili básničku, kterou zvládli i zdramatizovat. Malovali stromy pomocí obtisků svých rukou a následně obrázek dozdobili nalepením přírodnin. Seznámili se se stromy a rostlinami, které rostou v lese, třídili různé druhy šišek a listů. Tento projekt je bavil a moc se povedl.

 


Autor: Mgr. Simona Pazourková Publikováno 6. 6. 2022 12:31

Pasování na čtenáře 2022

24. 5. 2022 žáci první třídy navštívili knihovnu v Lounech, kde byli pasováni na čtenáře. Měli za úkol vytvořit podle obrázků pohádkové dvojice, přečíst úryvek z pohádky a pohádku poznat a v závěru je rytíř pasoval na čtenáře. Odnesli si odznak, pohádkou knížku, omalovánky i diplom. 

 

Autor: Mgr. Simona Pazourková Publikováno 6. 6. 2022 12:30

Zeměpisná soutěž „ŘEMESLA „ - 9. a 10.kolo

Milí soutěžící, dnes vám přinášíme poslední dvě kola naší zeměpisné soutěže. Z časových důvodů budou spojena dohromady. Datum odevzdání bude 15. června a vyhodnocení proběhne v pátek 17. června 1. hodinu. Dnešní otázky se budou týkat lidových přísloví, která v sobě zahrnují tématiku řemesel, profesí. Je zajímavé, jak tato moudra i po stovkách let stále platí. Že si honem nevzpomenete?  Určitě ano, a pokud si nebudete vědět rady, určitě si poradíte.

Držím vám palce.

 

ZADÁNÍ 9.+10. KOLO

A/ O řemeslech: Doplňte slova:

1. Bez práce nejsou …………...

2. …………dělá mistra.

3. Dvakrát……….., jednou ………………..

4. I mistr ………….. se někdy utne.

5. Práce kvapná, málo …………..

6. Práce ………………člověka.

7. Ševče, drž se svého ………………..

8. Devatero řemesel – ……………. bída.

B/ O vztazích a vlastnostech:

1. ………………, ale prověřuj.

2. Každá slepice…………………….pod sebe, nikdy ne ……………… sebe.

3. Co je ……… pánovi, není …………… kmánovi.

4. Kdo chce s ………..žíti, musí s nimi ……………...

5. Co jsi z ………… vypustil, ani párem ……………nedostaneš zpět.

6. Jak se do lesa ………….., tak se z lesa …………………...

7. Dobré …………. i železná ……………. otvírá.

8. Kdo chce, hledá ………………, kdo ………………, hledá důvody.

 C/ Citáty slavných o řemeslech: V této časti napište autora citátu.

1.      „Z řemesla se lze pozvednout k umění. Z fušování nikdy.“ —

2.       „Ohavné řemeslo = nemít žádnou práci.“ —

3.       „Bůh mi odpustí, je to ostatně jeho řemeslo.“ —

4.       „Člověk přišel na svět proto, aby tady byl, pracoval a žil. Jen moudrý se snaží náš svět postrčit dál, posunout výš. A jen vůl mu v tom brání.“ —

5.       „Úspěch v životě? To je vlastně rovnice: A = X + Y + Z. X znamená práce a Y fair play. A co Z? Z znamená držet jazyk za zuby.“

        „Práce je to, co nikdo nechce dělat.“ —

 

Odpovědi odešlete na stejný e-mail jako předešlá kola. Z. Jelińská

 

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI 8.KOLO

 

1) řezníčku 

2) mlynář, sedláček 

3) masařa, mynářa 

4) kominíček, kominíček, kominíček 

5) kováři

6) krejčí 

7) tkalce 

8) bednář, bednář 

9) zedníka

10)kamnář, kamnář 

 

    Magdalena Zemanová 

 

TABULKA PRŮBĚŽNÉHO POŘADÍ

 

 

Soutěž ŘEMESLA

P

O

Č

E

T

 

K

O

Jméno a příjmení

2

3

5

6

7

8

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

10

 

10

 

9

 

32

 

23

 

16

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

9

 

10

 

10

 

33

 

26

 

17

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

10

 

10

 

8

 

29

 

23

 

16

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

10

 

10

 

10

 

32

 

26

 

16

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

10

 

10

 

10

 

33

 

26

 

16

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

10

 

0

 

10

 

28

 

0

 

16

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 6. 6. 2022 12:17

Den dětí pro přípravku a prvňáčky

Ve středu 1. 6. žáci šesté třídy pro přípravku a prvňáčky připravili dopoledne plné soutěží, her a zábavy. Děti nejdříve plnily zadané sportovní disciplíny, následně z audionahrávek hádaly pohádky, a nakonec je čekala vodní bitva. Dopoledne proběhlo ve velmi příjemném a pohodovém duchu, děti byly nadšené. Na závěr si mohly opéct vuřty.

Moc děkujeme za velmi pěkně připravený program, dětem se moc líbil.


Autor: Mgr. Simona Pazourková Publikováno 3. 6. 2022 14:14

Dětský den 8. třídy pro čtvrťáky

Žáci 4. třídy velmi děkují 8. třídě za vzorně připravený dětský den na téma řecké báje. Užili jsme si nejen zajímavého vyprávění o bozích, ­čtvrťáky také čekalo plno říkanek spojených s určitou tématikou. Nejvíce se dětem líbila sfinga s hádankami, přetahování s Áresem, syslování s Afroditou, u Poseidona přenášení vody lžící, piškvorky, ochutnávání jídel a ­­kovář se zlatým jablkem. Ale i ostatní soutěže byly velmi zajímavé. Na konci cesty na nás čekal Zeus s Hérou s ostatními a s mapou k pokladu. Celou cestu žáky doprovázeli Apollón s Athénou. S nimi si žáci užili plno zábavy a vyprávění zajímavého příběhu. Všichni osmáci měli krásné kostýmy a připravené stanoviště v pěkné přírodě v blízkosti Lenešic.

 Za skvěle připravený dětský den plný zážitků děkujeme p. zástupci Zlatohlávkovi, p. uč. Šikovi, Danče Tegtmajerové a žákům 8. třídy.

 


Autor: Mgr. Lada Bulandrová Publikováno 3. 6. 2022 14:10

DĚTSKÝ DEN PRO 2. TŘÍDU

Žáci ze 7. třídy skupiny A připravili parádní Den dětí pro druháčky. Menší děti soutěžily v družstvech a musely plnit různé úkoly. Například měly ochutnávku ovoce nebo zeleniny a jejich rozpoznání, předváděly pantomimou různá povolání, soutěžily ve sportovních disciplínách, a nakonec musely nalézt poklad. Ten byl dobře schovaný, ale děti všetečky ho stejně našly ????.

Děkujeme žákům ze sedmé třídy za skvěle a zábavně připravený Den dětí!

Ivana Pokutová + děti 2. třídy


Autor: Ing. Ivana Pokutová Publikováno 3. 6. 2022 14:06

OTEVŘENÁ ŠKOLA 26.5.2022

Již druhý rok se vzděláváme v projektu Pomáháme školám k úspěchu podporovaném nadací The Kellner Family Foundation.  Na čtvrtek 26.5.2022 jsme připravili 4 otevřené hodiny. Otevřené pro učitele z jiných projektových škol a také pro naše učitele. Realizovali jsme:

1. st.

1. VH - Český jazyk

Vyučující: Ivana Pokutová
Ročník: 2.
Téma: Prožitkové čtenářství – Husa Líza (Petr Horáček)

 

3. VH - Přírodověda

Vyučující: Ivana Tengtmajerová
Ročník: 5.
Téma: Oborové čtenářství – Soustavy orgánů (smysly)

  

2. st.

1. VH - Český jazyk

Vyučující: Jana Ledvinová
Ročník: 7
Téma: Prožitkové čtenářství - Malý král (Chris Plattová)

 

3. VH - Dějepis

Vyučující: Peter Randis
Ročník: 9.
Téma: Oborové čtenářství - Mainstreamová a undergroundová hudba v době normalizace

 

Po každé hodině následoval rozbor hodiny. Reflexe hodin byla pozitivní, pedagogům se hodiny i prostředí naší školy u nás líbily.

Projekt Pomáháme školám k úspěchu na naší škole dále pokračuje. Směřujeme ke zlepšení čtenářství, prožitkovému i oborovému. Též rozvíjíme pisatelství, společně s dětmi se zlepšujeme. 


Autor: Mgr. Jana Ledvinová Publikováno 30. 5. 2022 14:22

Ovoce a zelenina do škol - ochutnávka

V tomto školním roce probíhá na naší škole školní projekt „Ovoce a zelenina do škol“. Během roku se našim žákům dostávají svačinky v podobě různého ovocného a zeleninového sortimentu, na kterých si žáci mohou pochutnávat. V rámci projektu se realizují i jiné vzdělávací ochutnávky, při kterých se žáci seznamují s jednotlivými druhy ovoce a zeleniny, hlavně s jejich chutí.

Včerejší ochutnávkový koš pro nás učitelé připravili a my jsme jej během pár minutek snědli. Bylo to výborné. Děkujeme moc.

Žáci 8. třídy


Autor: Simona Vlková Publikováno 25. 5. 2022 8:32

Soutěž ŘEMESLA - 8. kolo

ZADÁNÍ 8.KOLO

Písničky, ve kterých se vzpomínají různá řemesla a řemeslníci vám budou dělat v tomto kole společnost. Vaším úkolem bude doplnit do slok jednotlivých písniček starobylá řemesla. Sloky jsou přepsány přesně dle originálů…..

 

1. Šla holka do krámu pro libru masa, nechtěla od hrudi jen od ocasa.

   Od hrudi já nechci to není chutný, jen ty mně …………… co já chci utni.

 

2. ………… mele až se třese voda mu užitek nese. Voděnka mu kolem točí …………mu žito 

   vozí. Jednym bere, druhym dává tak ho Pán Bůh požehnává.

 

3. Nepůjdu já za takého, který nemá domu svého domu svého klenutého šindelečky

    pobitého.  Nepůjdu já za …………… věru bych se porezala. Radči půjdu za ……….….za

    dobrého hospodára.

 

4. ……………šel na půdu, ………….. koště vzal, ………….. šel na půdu aby saze vymetal.

    Kdepak jsou ty hodné děti, ty já pěkně pohladím, a kde jsou ty neposlušné, ty metličkou

    vyplatím.

 

5. Vy ………..umounění čekáte jen na neděli. Když přijde neděle pijete vesele. Uděláte jeden

    hic a v korbeli není nic.

 

6. Ještě lepší, nežli ……………, dudáček je jako květ, přijde ke mně, zadudá mně, všichni budou

    závidět. Zadudej mi trošičku, moji milou písničku! Přijdeš-li k nám dneska večer, dám ti

     sladkou hubičku!

 

7. Služila jsem u …………., něni tomu davno, chtěla jsem se naučit, jak se děla platno basatum

    plekytum, jak sa děla platno.

 

8. ……………………. stále obruč stlouká, na náš spánek nic nekouká. ………………… stále klapy

    klap, klapy  klap, nemůžeme večer spát.

 

9. Já radši …………….., jsem hodně veliká, budu mu podávat na lešení.

 

10. …………………, ……………………………bývá vždy taškář. Rád si zažertuje, legraci miluje, baví,

     staví, kamna spraví, ve své práci on se vyzná, vždy je čilý hoch.

 

Svoje odpovědi zasílejte na zdenka.jelinska@zslenesice.com do 3. června 2022

 

  

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI 7.KOLO

 Michal Málek

1. muzikanti a dřevaři

2.tkadlec a přadlena

3.kramář, hospodář, cukrář, mlynář, pekař,

4.perleťářská pohádka

5.pekař, topič, vymetač pecí, kominík, loupežník

6.kovář, řezbář, řezník, pekař, hajný,fořt, hospodský

7.pašeráctví

8.pytláctví

9.Naďa Urbánková

10.Pekař peče housky

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ

 

Soutěž ŘEMESLA

P

O

Č

E

T

 

K

Jméno a příjmení

2

3

5

6

7

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

10

 

10

 

9

 

32

 

23

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

9

 

10

 

10

 

33

 

24

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

10

 

10

 

8

 

29

 

23

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

10

 

10

 

10

 

32

 

26

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

10

 

10

 

10

 

33

 

26

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

10

 

0

 

10

 

28

 

0

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

0

 

0

 

0

 

0

 

0


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 24. 5. 2022 16:00

Soutěž ŘEMESLA - 7. kolo

ZADÁNÍ 7.KOLO

Milí soutěžící, v tomto sedmém kole naší soutěže se vydáme do krásných českých pohádek.

1.     V pohádce Jak se Krakonoš skamarádil s lidmi se kromě tesařů objevují, která další řemesla?

2.     Další pohádka z Krkonoš Jak se do Krkonoš vloudila bída nám představuje, která dvě řemesla?

3.      O sklínkaři a řepné panence, vypráví pohádka s přízviskem cukrářská. O jakých řemeslech pojednává?

4.     Tradiční výrobu vánočních ozdob připomíná ………………… pohádka, Z čeho se šijí stromečkům šaty?

5.     Další otázku vám nese pohádka, Jak se stal čertík peciválkem. V ní se objevují postavy zastupující povolání, která? / napiš alespoň 3./

6.     Nejrozmanitější plejádu řemesel nabízí pohádka, Jak se čert naučil smolit sudy. Kromě bednáře se v pohádce prezentují jaká řemesla? Počet nechám na vás, za každé správné řemeslo získáváte bod.

7.     Poutavé příběhy popisují také „nová“ netradiční řemesla. „Zboží bylo tenkrát u nás drahé a jídlo zrovna tak. Naproti tomu za hranicemi v Sasku se za stejné zboží platilo daleko méně. Nebylo tedy divu, že vzniklo nové „řemeslo“ – ………………..“

8.     Je také pravda, že v té době vzkvétalo v Krkonoších ještě jedno „řemeslo“ – ………...........

9.     Jak se nazývá zpěvačka, která zpívá o Vilémovi, který peče housky?................................

10.  Znáš název básničky, kde pekař uždibuje kousky?............................................

Svoje odpovědi zasílejte na zdenka.jelinska@zslenesice.com do 20. května 2022

 

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ 6.KOLO

 Zaslala Anežka Arnoštová

 1. Cech byl středověké řemeslnické sdružení, které hájilo práva svých členů, dohlíželi na jakost a cenu výrobků a na výchovu a skládání zkoušek.

 2. Tovaryš byl učeň, který úspěšně splnil tovaryšské zkoušky. Pak mohl samostatně vykonávat práce ze svého oboru. Z tovaryše se stal mistr po složení mistrovské zkoušky. Počet tovaryšů určoval cech.

 3. bečvář, krejčí, řezník, mlékař, bednář, voskař

 4. ník, ář, ný

 5.hajný, sedlák, hrnčíř, krejčí, 

 6. Petr Kolář, Miloš Forman, Lucie Šafářová, Jaroslav Uhlíř

 7. 1 lenoch

    2 tovaryš ve mlýně

    3 podomní prodejce

    4 mluvka

    5 mluvka

 8. 1 drobný obchodník

    2 stavební dozorce

    3 odklízí mršiny

    4 vyrábí řešeta a síta

    5 výrobce lahví

    6 kočí

    7 vyrábí stoličky a lavice

    8 vaří kolomaz na mazání náprav vozů

    9 chytá ptáky

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ

 

Soutěž ŘEMESLA

P

O

Č

E

T

 

Jméno a příjmení

2

3

5

6

 

Adriana Branská

 

11

 

10

 

10

 

10

 

9

 

32

Anežka Arnoštová

 

11

 

 8

 

9

 

10

 

10

 

33

 

Marek Borč

 

11

 

 9

 

10

 

10

 

8

 

29

 

Michal Málek

 

11

 

10

 

10

 

10

 

10

 

32

Tomáš   Chaloupka

 

11

 

 9

 

10

 

10

 

10

 

33

Magdaléna Zemanová

 

11

 

 6

 

10

 

0

 

10

 

28

 

Jan Šatoplet

 

11

 

 9

 

0

 

0

 

0

 

0

 

 


Autor: Mgr. Zdeňka Jelińská Publikováno 9. 5. 2022 13:33